Recensie: Sky – Ellen Lina

20170126_145310De tweeëndertigjarige Elisa Verhaag is op haar zestiende moeder geworden vanSky. Het moederschap gooide haar leven behoorlijk overhoop, zeker omdat ze nietkon rekenen op enige steun van haar vriend Julian Sanders. Hij verliet hen toen Sky drie maanden oud was. Sky groeit op tot een eenzaam meisje, worstelend met haar grote intelligentie en sociale isolement. Wanneer ze een online vriendje krijgt, raakt ze geïnteresseerd in de relatie van haar vader en moeder. Ineens wil ze informatie over Julian en pubert ze erger dan ooit. Elisa voelt dat ze de grip aan het verliezen is. Alles wat ze achter zich had gelaten, wordt weer overhoop gehaald. Wanneer Sky uiteindelijk contact zoekt met Julian en dit niet gaat zoals ze had gehoopt, loopt de situatie uit op een regelrechte nachtmerrie. Elisa komt er al snel achter dat dit niet alleen aan Julian te wijten is. Sky’s mentrix komt met een schokkende onthulling.Het brengt Julian hoe dan ook weer terug in Elisa’s leven en de verschillen tussen hen blijken inmiddels groter dan ooit. (bol.com)

Kort geleden deed ik mee aan de blogtour voor het nieuwste boek van Ellen Lina namelijk Crash, een ontzettend goed boek. Dat vroeg natuurlijk voor meer van deze schrijfster. Ik reserveerde bij de plaatselijke bibliotheek het boek Sky.  In Crash werd hier al enkele malen op teruggeblikt wat mij nieuwsgierig maakte.
De cover van het boek is heel toepasselijk wanneer je verder komt in het verhaal, wordt ook duidelijk waarom er op de cover een vogeltje uit zijn kooi vliegt.  Het verhaal over Sky wordt verteld in het heden, maar ook wordt er gebruikt gemaakt van flashbacks over Elisa’s leven als tiener. Ook worden er een klein aantal hoofdstukken in het perspectief van Julian, de vader van Sky, geschreven.  Wanneer je in het boek begint, wordt je totaal meegezogen en kun je hem niet meer opzij leggen! Het eind was ook erg verrassend.

Ellen Lina weet perfect op papier te zetten hoe de hoofdpersonen zich voelen, verliefd, hoogbegaafd, het sluiten van vriendschappen en het krijgen van een kind. Het leek alsof ik zelf de hoofdpersoon was. De problemen van een tienermoeder en haar opgroeiende, hoogbegaafde puberdochter zijn perfect uitgewerkt. Het boek heeft geen ingewikkelde liefdesrelaties of ingewikkelde verhaallijnen maar is mooi in zijn eenvoud en toont emoties. Dit zorgde voor vele mooie leesuurtjes.  De gebeurtenissen in het boek zijn zo goed uitgewerkt, een dikke pluim voor Ellen. Haar boek ‘ooit zal ik je weer zien‘ staat hoog op mijn verlanglijstje.

9.0
Sky – Ellen Lina
Uitgeverij: Ellessy