Recensie: Crash – Ellen Lina

20161119_124113

Ontmoet Anna Kranenburg. Eenendertig jaar, eigenaresse van een kookwinkel en overlevende van de ramp met IT 642. Naast haar zat Jesse Wilgers, drieëndertig jaar, partner bij Boulder Maze Accountancy op Wall Street, New York. Hij is de tweede Nederlandse overlevende.
Nadat Anna is aangeschoven bij De Avondshow, om naar aanleiding van een nieuwe vliegramp geïnterviewd te worden over de crash die zij overleefde, gebeurt het onmogelijke. Haar verhaal komt terecht bij Ruben Partier, die er vervolgens voor zorgt dat de levens van Anna, haar man Daan en van Jesse, nooit meer hetzelfde zullen zijn. Ruben krijgt het voor elkaar om geheim na geheim te ontrafelen. Wat heeft hij met de crash te maken? Wat hebben Anna en Jesse met elkaar te maken? Wat gebeurde er aan boord van IT 642, voordat het toestel neerstortte? Wees gewaarschuwd … Brace for impact. (bol.com)

Vandaag sta ik op het programma voor de blogtour van Crash. Ellen Lina plaatste via Twitter een oproep wie er mee wilde doen aan haar Blogtour voor haar nieuwe boek. Dit leek mij ontzettend leuk, de achterflap sprak mij aan en onder andere het boek Sky staat hoog op mijn verlanglijstje. Enkele dagen later kreeg ik het verlossende mailtje, ik was uitverkozen!  Het boek las ik voor een groot deel op mijn tablet. Aangezien ik in een enorme leesdip zat dacht ik dat het wel eens een tijdje kon duren voor het boek uit was. Maar niets was minder waar, binnen enkele dagen was het boek jammer genoeg uit.
De cover van het boek is door het vele zwart onheilspellend. Ontzettend mooi vind ik de oranje / roze lucht waaruit de letters van Crash bestaat.

Het verhaal begint in het heden waarin je de hoofdpersonen Anna, Jesse, Daan en Ruben leert kennen.
Anna en Jesse zijn de enige twee Nederlandse overlevende van de vliegtuigcrash en wanneer Anna zich in een tv-show uitlaat over de crash komen er bij Ruben, van wie vrouw en dochter zijn omgekomen in de crash, nare herinneringen naar boven drijven wat hem tot waanzin drijft. Anna en Jesse dragen een groot geheim met zich mee, komt Anna’s verloofde Daan hierachter of weten de twee dit goed verborgen te houden.
Tijdens het boek kom je door middel van flashbacks uit het verleden steeds meer te weten over het leven van de hoofdpersonen en de dag van de fatale crash.  Mede door deze afwisseling tussen heden en verleden blijft het verhaal ontzettend spannend en vraag je jezelf de hele tijd af of alles goed afloopt met de hoofdpersonen.

Het eind van het boek was waanzinnig. Ik had dit echt niet zien aankomen. Ellen beschrijft alle gebeurtenissen zo helder, dat het bijna tastbaar is. Bij de laatste 50 bladzijdes moest ik soms even slikken en was ik teleurgesteld dat het boek uit was. Zo goed! Nog een leuk weetje: de man van Ellen is zelf piloot.  Heel uniek is voor de boekpresentatie in samenwerking met Anouk van der Kemp een soundtrack bij het verhaal geschreven.
Conclusie: Crash is een uniek, bloedstollend spannend en aangrijpend boek dat zeker iedereen gelezen moet hebben!
8.5
Crash – Ellen Lina