Recensie: Nachtschade – Angelique van der Bijl

Carmen is een jonge succesvolle journaliste die de band met haar zus Irene probeert te versterken nadat ze elkaar een aantal jaren uit het oog zijn verloren. Op het eerste gezicht lijken Carmen en Irene weer dichter tot elkaar te komen, maar dat verandert wanneer de dubieuze zakenman Ivan in hun leven opduikt. Als op een dag Ivan plotseling samen met haar zus verdwijnt, gaat Carmen op onderzoek uit. Ze raakt verstrikt in een crimineel netwerk wat ooit is begonnen bij de moord op een Servische politicus waarna zijn vrouw met hun tienjarig zoontje naar Nederland vluchtte. Het eens zo evenwichtige bestaan van Carmen komt in schril contrast te staan met de machtsstrijd tussen twee zakenpartners. In haar zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat de psychologische strijd tussen haar en Irene een lange familiegeschiedenis met zich meedraagt (bol.com)

Er werd mij gevraagd mee te doen aan de blogtour rondom het thriller debuut van Angelique van der Bijl. De flaptekst van het boek sprak mij aan, ondanks dat ik dit boek niet zo gauw zo oppakken in de winkel.
Nadat het boek was ontvangen was hij binnen drie dagen uit, dat zegt al genoeg! De cover van het boek vind ik iets minder aantrekkelijk. Hij is vrij donker, maar is wel passend bij de thema’s van het boek criminaliteit, drugs, Oostbloklanden en vrouwenhandel.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Carmen en Irene, hierdoor leer je beide zussen erg goed kennen. Ook lees je mee vanuit het perspectief dat behoort tot het verleden van een van de criminele jongens, wie dit is kom je al verder lezend in het boek achter.  Door de korte hoofdstukken en de spannende gebeurtenissen, waarbij je als lezer net zoals Carmen het idee krijgt dat er iets niet klopt wanneer haar zusje Irene plots verdwijnt, zorgen ervoor dat het boek binnen no-time uit was. Door het thema van het boek leer je daarnaast ook nog wat over de Oostbloklanden en hun verleden, interessant!

Ondanks dat ik het boek in de winkel niet zomaar zou oppakken, vond ik dit een spannend, vlot lezend thrillerdebuut waarbij de spanningsboog tot op het laatst gespannen blijft! Een aanrader!

7.0
Nachtschade – Angelique van der Bijl