Recensie: Dumplin ‘ – Julie Murphy

20161003_131955

Willowdean Dickson heeft een maatje meer en vindt dat geen probleem, terwijl iedereen om haar heen geobsedeerd is door de aankomende missverkiezing. Pas als Will een relatie krijgt met haar oogverblindend knappe collega Bo, begint ze te twijfelen over haar figuur. Om haar zelfvertrouwen terug te krijgen, besluit Will het meest afschuwelijke te doen dat ze zich kan voorstellen: ze geeft zichzelf op voor de Clover City’s Missverkiezing. Gaandeweg laat Will niet alleen Clover City versteld staan, maar vooral zichzelf. (bol.com)

Willowdean is niet de slankste onder ons, maar heeft hier totaal geen moeite mee. In tegenstelling tot de rest van haar klasgenoten om haar heen, die zich druk maken om de aankomende missverkiezing. Als Willowdean een relatie krijgt met haar te knappe en leuke collega Bo, begint bij haar ook de twijfel over haar figuur toe te slaan. Om wat meer zelfvertrouwen te krijgen doet ze iets wat niemand zich kan indenken. Ze geeft zichzelf op voor de Clover City Missverkiezing. Hiermee laat ze niet alleen iedereen in de stad, maar nog vooral het meest zichzelf versteld staan van haar doorzettingsvermogen en kunnen.

Dumplin’ was een ontzettend vermakelijk boek, dat las als een tierelier. Daarentegen de cover van het boek verdient geen schoonheidsprijs. Te zwart en saai naar mijn mening. De schrijstijl van het boek is heel easy going, vlot en vermakelijk. De schrijfster heeft het beste onderwerp ooit genomen namelijk het ideale gewicht / een maatje meer hebben. Ik denk dat iedereen af en toe onzeker is met zijn uiterlijk. Dit boek laat zien dat het niet uit maakt hoeveel je weegt en hoe je eruit ziet, als je maar je dromen en idealen waarmaakt. Daarnaast is de hoofdpersoon van dit boek gek op Dolly Parton, wat duidelijk naar voren komt in dit boek. Erg leuk gedaan! Ik kreeg spontaan weer zin om de liedjes uit het boek te gaan beluisteren.
Dumplin’ is een boek dat de spijker op zijn kop slaat wat betreft jonge meiden en hun onzekerheid over het hebben van een maatje meer. Na het lezen van dit boek is je zelfvertrouwen weer een eind gestegen!

7.0
Dumplin’ – Julie Murphy
Uitgeverij: Moon