Recensie: Toen het donker werd- Simone van der Vlugt

Toen het donker werd

Wanneer Menno Riebeek erachter komt dat zijn puberzoon gokschulden heeft, besluit hij ze voor hem af te lossen. De schuldeisers zijn echter niet van plan hem er zo makkelijk van af te laten komen. In zijn wanhoop schakelt Menno via zijn advocaat iemand in om af te rekenen met zijn probleem, zonder dat hij de gevolgen van dit besluit kan overzien. Sascha voelt haar man en zoon van zich vervreemden en eist antwoorden, maar haar zoektocht naar de waarheid komt tot een abrupt einde wanneer ze bij een ongeluk haar zicht verliest. Menno vermoedt dat het om een aanslag ging maar verzwijgt dit. Elk gezinslid probeert een uitweg te vinden, om alleen maar nog meer verstrikt te raken in het web van leugens en bedrog. Totdat Menno besluit dat het genoeg is. (bol.com)

Menno Riebeek heeft een goedlopend transportbedrijf, wanneer hij erachter komt dat zijn zoon gokschulden heeft, besluit hij hem te helpen en de schuld af te lossen. De schuldeiseres laten het hier niet zo makkelijk bij zitten en komen terug voor meer. Uit wanhoop schakelt Menno via zijn advocaat iemand in om met de schuldeisers af te rekenen. Maar zelf heeft hij geen benul van de gevolgen van zijn daad. Zijn vrouw Sascha voelt haar man en zoon steeds meer van zich afzonderen, ze laat het er niet bij zitten en wil antwoorden. Maar als ze zelf opzoek gaat naar de waarheid, krijgt ze een auto-ongeluk waardoor ze haar zicht verliest. Menno denkt dat hier de schuldeisers achter zitten, maar laat nog steeds niks aan zijn vrouw of politie horen. Menno, Sascha en hun zoon zoeken iedere een eigen weg om met het probleem om te gaan. Als het voor zijn familie te onveilig wordt besluit Menno dat het genoeg is, met alle gevolgen van dien.

Yes, eindelijk het nieuwe boek van Simone van der Vlugt is binnen! Ik las eerder al met veel plezier het boek Nachtblauw.  En kon dus niet wachten om in Toen het donker was te beginnen. Het begint al met een spannend proloog als puberzoon samen met Menno een dikke envelop geld naar de schuldeisers brengt en in de problemen komt. Vanaf dat moment verveelde het boek mij geen seconde en was het uit voor ik er erg in had. De hoofdstukken zijn kort en taalgebruik makkelijk, waardoor je door de pagina’s heen vliegt.
De personages zijn goed uitgewerkt, je voelt echt mee met Sascha wanneer zij door een noodlottig ongeval haar zicht kwijt is. De thema’s afpersing, schulden, criminele organisaties en huwelijksproblemen maken dit boek tot een heerlijke psychologische thriller. Ik kan niet wachten tot het volgende boek van Simone verschijnt!

7.5
Toen het donker werd  – Simone van der Vlugt
Uitgeverij: Ambo|Anthos