Recensie: Knock out – Cis Meijer

Knock-out gaat over Fays zusje Ginger die op een avond wegloopt van huis, echter maakt niemand zich grote zorgen omdat Ginger dit wel vaker doet na het overlijden van hun vader. Maar iemand die zich wel grote zorgen om Ginger maakt is haar zusje Fay. Zij denkt dat er deze keer wel degelijk iets mis is met Ginger. Fay gaat op onderzoek uit en komt erachter dat haar zusje bedreigd wordt. Als Fay hulp vraagt bij de vrienden van Ginger doen zij raar en willen totaal niet meehelpen om hun vriendin te vinden. Fay doet een ontdekking en kan alleen maar hopen dat haar zusje niets te maken heeft met de dood van een klasgenootje Mirthe. Als er tijdens het grote Helloweenfeest ter ere van Mirthe, een meisje dusdanig mishandeld wordt, vermoedt Fay dat haar zusje hier iets mee te maken heeft en gaat op onderzoek uit. Wat ze niet weet is dat zij zowel Ginger, het slachtoffer als haarzelf hiermee in levensgevaar brengt.

Mijn eerste Ciz Meijer en ik heb gelijk zin in meer. Het boek maakt deel uit van de politiethriller serie met de voor vele lezers het bekende politielint met daarop de tekst “Politie, niet betreden”.  Niet alleen is de cover mysterieus en duister, ook de binnenkant van het boek is mooi vormgegeven. Zo wordt elk hoofdstuk mooi aangeduid, waardoor het lezen een feestje is.

De spanning in het boek wordt goed opgebouwd waardoor het voor mij tot op het eind spannend bleef wie nou de dader was van de moord op Mirthe en de mishandeling van het meisje tijdens het Helloweenfeest en wat Ginger hier misschien mee te maken had. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Fay, echter krijgt ook Ginger geregeld speeltijd en wordt het verhaal ook deels van uit haar perspectief belicht. Hierdoor vallen puzzelstukjes langzaam op zijn plek en blijft het verhaal spannend tot de laatste bladzijde.
De schrijfster schroomt niet om moeilijke onderwerpen zoals erbij horen, pesten, de dood en onzekerheden aan te kaarten. Het boek past dan ook in mijn ogen erg goed in zijn doelgroep, jongeren >15 jaar. Zij hebben immers veelal te maken met deze thema’s.

Omdat het boek voor jongeren geschreven is, was ik even bang dat doordat ik wat ouder ben het boek wat kinderachtig of makkelijk zou vinden, maar niets is minder waar. Het boek was geweldig. Ik las het dan ook in één ruk uit omdat ik gewoon moest weten hoe het af zou lopen met  de zusjes Fay en Ginger.

7.0
Knock out – Cis Meijer
Uitgeverij: De Fontein