Recensie: Oktober is de koudste maand – Christoffer Carlsson

Op een klamme koude herfstdag in oktober wordt er aangebeld bij de zestienjarige Vega Gillberg. Er staan twee politieagenten voor de deur, die op zoek zijn naar haar oudere broer, Jakob. Hoewel ze al dagen niets van hem heeft gehoord, weet ze dat ze hem moet zien te vinden voordat de politie dat doet. Jakob zou betrokken zijn bij een gruwelijk misdrijf, maar wat niemand weet, is dat ook Vega hier meer vanaf weet dan goed voor haar is.
In de geïsoleerde bosrijke omgeving van haar woonplaats gaat Vega op zoek naar haar broer en worden langzamerhand steeds meer geheimen ontrafeld. Ondertussen is ze verliefd op een jongen die ze eigenlijk wil vergeten en krijgt ze verwarrende gevoelens voor de beste vriend van Jakob.( bol.com)

Oktober is de koudste maand is de eerste thriller van Christoffer Carlsson, hiermee behaalde hij in Zweden de status van  beste young-adult thriller van het jaar. De cover van het boek vond ik gelijk aantrekkelijk. De kleuren groen en blauw passen mooi bij elkaar en de titel van het boek komt iets hoger op de cover te liggen waardoor deze voelbaar is.

Vega is de 16-jarige hoofdpersoon in het verhaal, een echte tiener met bijbehorende problemen. Je beleeft het verhaal vanuit haar perspectief, hierdoor blijven de andere hoofdpersonen een beetje op de achtergrond. In het boek wordt duidelijk de sfeer op het Zweedse platteland beschreven, wat grillig en beklemmend aanvoelt. Bijna alsof je er zelf rondloopt.

Het verhaal is opgebouwd uit korte hoofdstukken van twee tot vijf bladzijdes echter kon het verhaal mij niet pakken. Ik vond dat ondanks de goed neergezetten sfeer de spanning uitbleef. Hierdoor bleef je aan het eind met vragen zitten, jammer.  Misschien als het verhaal door bijvoorbeeld Jackob, de broer van Vega, verteld zou worden zou er meer diepgang in het verhaal zitten. Daarnaast wil je gewoon meer over Jakob en zijn praktijken weten, waarom is bijvoorbeeld de politie naar hem op zoek?

Ondanks dat het boek niet helemaal was wat ik er van verwachte, gaf en een aantal fijne leesuurtjes!

6.0
Oktober is de koudste maand – Christoffer Carlsson