Recensie: De therapeut – B.A. Paris

Eindelijk komt de langgekoesterde wens van Alice en Leo uit: ze nemen hun intrek in een pasgerenoveerde woning in The Circle, een exclusieve gated community. Alice heeft niet eerder in een grote stad gewoond en moet dan ook even wennen. Toch wil ze er het beste van maken. Ze leert haar buren steeds beter kennen, en tijdens een buurtborrel komt ze te weten dat haar woning een schokkend geheim herbergt. Hierna raakt ze geobsedeerd door Nina, de therapeut die hun huis twee jaar voor Alice en Leo bewoonde en er werd vermoord, en ze wil er koste wat het kost achter komen wat er is gebeurd. Maar niemand wil haar meer vertellen over de precieze gebeurtenissen van destijds. Haar buren lijken iets voor haar verborgen te houden, en binnen The Circle blijkt alles lang niet zo perfect als het lijkt…(bol.com)

De cover van dit boek springt gelijk in het oog door de knalrode cover met de witte, verwelkte roos. Het zet je gelijk aan het denken voor wie is die roos, hier kom je halverwege het boek pas achter. Een mooie cover die ik zeker opgepakt zou hebben in de boekwinkel. Ik las eerder al Achter gesloten deuren, Gebroken en Breng me terug met veel plezier, hierdoor had ik hoge verwachtingen van haar nieuwste thriller. En ook deze keer werden mijn verwachtingen rijkelijk beloond, want wat was dit boek weer spannend zeg!

Door de korte hoofdstukken en vlotte en simpele schrijfstijl vlieg je door de hoofdstukken heen. Alice, de hoofdpersonage uit het boek, begint als een wat timide vrouw, die in een huis gaat wonen waar ze nog nooit is wezen kijken, maar gaandeweg het boek krijg je steeds meer sympathie voor de vastberadenheid en volharding die Alice heeft om achter de waarheid van de moord op de therapeute Alice te komen. Daarnaast lees je ook een aantal hoofdstukken vanuit het verleden. In deze hoofdstukken kom je meer te weten wat er vooraf ging aan de moord van Alice. Door de afwisseling wordt de spanning steeds verder opgebouwd en bekruipt je het gevoel dat er iets niet klopt. Hierdoor wil je als lezer maar één ding en dat is doorlezen om erachter te komen hoe het zit. Het einde van het boek had ik dan ook totaal niet voorzien en kwam als een complete verrassing.

Doordat B.A. Paris het verhaal zo goed weet neer te zetten begon ik, wanneer ik dit boek s’avonds voor het slapen las, ook last te krijgen van slapeloze nachten. Het nare gevoel bekeken te worden kroop ook onder mijn huid. Erg knap als je dit als schrijfster voor elkaar weet te krijgen.
Het enige minpuntje aan het boek vond ik de afsluiting, deze was voor mij te snel en had nog wat meer uitgediept mogen worden om zo net wat meer te weten te komen over hoe het de hoofdpersonen na een half jaar vergaat.

De therapeut is weer een geweldig boek van deze schrijfster. Hij kruipt onder je huid en laat je pas los als je de laatste bladzijde hebt omgeslagen!

8.0
De therapeut – B.A. Paris