Recensie: Kansloos – Mel Wallis de Vries

Kansloos

Zes jongeren krijgen in hun vakantiehuis een bericht. De anonieme afzender waarschuwt dat ze binnen moeten blijven om te overleven. Ga nooit naar buiten, vertel altijd de waarheid en zorg dat je in leven blijft. Het lijkt een zieke grap, maar al snel blijkt dat ze zichzelf moeten zien te redden in een wereld van angst en isolatie. Alles moeten ze over zichzelf vertellen, ook hun geheimen… In het huisje geldt maar één regel: blijf leven! Zou je iemand kunnen vermoorden? Als het niet anders kan… Zou je jezelf kunnen opofferen? Om een vriend te redden… Zou je de waarheid over jezelf durven te vertellen? Als het je laatste kans is….(bol.com)

Via uitgeverij de Fontein ontving ik een e-book van de nieuwste jeugdthriller Kansloos van Mel Wallis de Vries. Van deze schrijfster heb ik al veel boeken gelezen en elke keer weer word ik van mijn sokken geblazen. Want manmanman wat was ook deze weer onwijs spannend.
De cover van dit boek is de eerste waar meer dan één persoon op staat. Alle vijf de hoofdpersonen zijn te zien op de cover, wat het leuk maakt. Je hebt van elk van hen een beeld nu. Door de belichting die van onder komt, heeft het geheel iets spookachtigs.

Het verhaal is mooi opgebouwd door de blauw gekleurde bladzijdes en de foto’s van de hoofdpersonen. Elk hoofdstuk wordt aangeduid met het aantal uur dat het vijftal in het huisje vast zit. Om het geheel wat spannender te maken, spreken ze elk apart van elkaar via een camera hun ‘laatste’ boodschappen in voor het thuisfront zodat zij weten wat er gebeurd.

De schrijfstijl is vlot en snel, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Daarnaast is Mel een kei in het vasthouden van de spanning. Hierdoor moet je als lezer het boek wel in één keer uitlezen. Dit ondanks dat het je wat nachtrust kost. Ik durfde hierna niet meer te gaan slapen, zonder een oog open te houden. Op een gegeven moment word je zelf bijna paranoïde van alle geluiden en schimmen die de vijf zien rondom het huisje. Stukje bij beetje kom je steeds meer over het vijftal en hun diepste geheimen te weten.

Kansloos is weer een geweldige, spannende en meeslepende thriller die je de nodige nachtrust ontneemt omdat je hem wel in één keer uit moet lezen!

8.0
Kansloos – Mel Wallis de Vries