Recensie: Slaap maar zacht – Linda Jansma

Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie Op de IC-afdeling waar verpleegkundige Maud werkt, ligt een man in coma. Niemand weet wie hij is. De rechercheur die belast is met het onderzoek, regelt een item over de onbekende man in Opsporing Verzocht, waarna een getuige zich meldt. Maar voor deze vrouw gehoord kan worden, overlijdt ze. Als er dan ook nog eens onverklaarbare dingen op de afdeling gebeuren, begint Maud te vermoeden dat iemand haar patiënt dood wil. Maar wie? En waarom? (bol.com)

Toen ik het persbericht van dit boek in de mail voorbij zag komen was ik opslag verkocht. Er is geen beter thema voor mij als verpleegkundige, dan een boek over een verpleegkundige werkzaam op een IC afdeling waar vreemde dingen gebeuren. Ik was razend benieuwd.
De cover van dit boek is vrij simpel qua kleur, wit met rood maar past helemaal in het thema. De grote injectiespuit tussen de letters door maakt het helemaal af.

Eenmaal in het boek begonnen, kon ik het maar moeilijk wegleggen en las ik het dan ook binnen enkele dagen uit. De schrijfstijl van Jansma is makkelijk en vlot, waardoor je door de bladzijdes heen vliegt. Geen ingewikkelde medische termen, maar duidelijkheid voor elke lezer. Door de korte hoofdstukken vond ik het moeilijk het boek weg te leggen, want elke keer denk je nog ééntje en voor je het weet ben je weer een aantal hoofdstukken verder.

Doordat het verhaal uit verschillende perspectieven verteld wordt; zoals die van Maud (ic verpleegkundige), Richard (de rechercheur) en Finn (de zoon van Maud), leer je alle personages goed kennen en blijft het boek spannend. Dit komt doordat elk personage weer een extra puzzelstukje aan de puzzel toevoegt en je tot op het laatst in het ongewisse blijft wie de onbekende man op de IC lastig valt. Doordat de spanning tot op het eind opgebouwd wordt wil je maar één ding en dat is het boek zo snel mogelijk uitlezen.

Slaap maar zacht vond ik een heerlijke , vlotte en spannende thriller waarin alle puzzelstukjes langzaam op zijn plek vallen en je tot het einde in spanning blijft wie de dader is!

8.0
Slaap maar zacht – Linda Jansma