Recensie: Zandvoort aan Zee – Linda van Rijn

Een heerlijke familievakantie slaat om in een nachtmerrie als Mandy’s zus tijdens een strandwandeling spoorloos verdwijnt. Mandy gaat op onderzoek uit, maar het spoor leidt in een ongelooflijke richting… Als de moeder en stiefvader van Mandy hun twaalfenhalfjarig huwelijk willen vieren, bestaat daarvoor geen betere plaats dan Zandvoort aan Zee, de plek waar ze elkaar destijds ook het jawoord gaven. Mandy en haar zus Judith worden uitgenodigd voor een familievakantie in een mooi huis in de duinen, samen met Mandy’s vriend Robin en zijn achtjarige dochter Lize. Het is heerlijk weer en ze genieten van de zon en het strand. Voor Mandy is het fijn dat ze na een drukke tijd even op adem kan komen en tijd kan besteden aan Judith, want ze heeft haar zus de laatste tijd niet veel gezien. Maar wat een onbezorgde familievakantie had moeten worden, verandert na een paar dagen in een regelrechte nachtmerrie als Judith na een lange strandwandeling niet meer terugkomt in de vakantievilla. In paniek gaat Mandy haar zoeken, maar haar zus lijkt van de aardbodem weggevaagd te zijn. De politie wordt ingeschakeld, maar ook die kan Judith niet vinden. Wel wordt een belangrijke aanwijzing ontdekt, waardoor Mandy zelf betrokken lijkt. Hoe goed kent Mandy haar eigen familieleden eigenlijk? Waarom staat de ex van haar vriend ineens voor de deur? En wat heeft de mysterieuze afspraak in de agenda van haar zus te betekenen? (bol.com)

De nieuwste zomerthriller van Linda van Rijn. Ik kijk altijd erg uit naar haar nieuwe boeken. De covers zijn altijd erg zomers en vrolijk. Deze keer zien we een jonge vrouw op een kleedje op het strand uitkijkend over de zee. Het past precies bij de titel van het boek.

De schrijfstijl van van Rijn is vlot en simpel. Geen poespas qua omgevingsbeschrijvingen of uitgebreide kennismakingen met de hoofdpersonen. Hierdoor leest het boek snel weg. De spanning bouwt zich langzaam op als zus Judith plotseling verdwijnt. Vanaf zit moment komt het boek goed op gang en worden er grote zoektochten op touw gezet.
Helaas vind ik deze keer dat er veel extra personen, die in feite niks met het verhaal te maken hebben, betrokken worden in het boek. Ook de dader, waarvan ik toch op het laats nog niet wist wie het was, vind ik een beetje ver gezocht. Desalniettemin kijk ik toch weer erg uit om haar volgende boeken Provence en haar winterthriller Sneeuwblind te lezen.

Zandvoort aan Zee is een vlot geschreven thriller die lekker wegleest als je toe bent aan iets luchtigs voor tussendoor. Een perfect boek voor op vakantie!

6.0
Zandvoort aan zee – Linda van Rijn