Recensie: Een kind krijg je voor het leven – Trudy Scheele-Gertsen

Trudy Scheele-Gertsen werd verliefd op een aardige jongeman uit Utrecht en raakte per ongeluk zwanger. Er was één probleem: ze waren nog niet getrouwd, en toen hij haar in de steek liet, werd haar probleem alleen maar groter. Opeens was ze een ongehuwde moeder, en ongehuwde moeders vond men tot in de jaren tachtig van de twintigste eeuw een schande en een gevaar voor de samenleving en de gevestigde huwelijksmoraal. Tussen 1956, toen de adoptiewet van kracht werd, en 1984 werden ongehuwde moeders dan ook vaak gedwongen hun kind af te staan.

Ook Trudy werd, net als al die andere jonge vrouwen, onder druk gezet door haar directe omgeving, door artsen en hulpverleners en door de kerk. Haar moeder, die aanstuurde op adoptie, zorgde ervoor dat ze werd opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders. In februari 1968 werd Trudy daar de trotse moeder van een jongetje, maar dat werd haar al snel afgenomen. Pas na enkele moeizame jaren waarin zij vergeefs om haar zoontje vocht, werd het jongetje in een adoptiegezin geplaatst. Door de afstand kon ze geen band met hem opbouwen, wat zou leiden tot een levenslang verdriet (bol.com)

Dit boek kreeg ik toegestuurd door uitgeverij Boekerij en was erg nieuwsgierig naar het onderwerp ongehuwde moeders en het afstaan van je kind voor adoptie. Het boek viel al een tijdje geleden op de mat en tijdens een zonnige zomerdag kreeg ik zin om dit boek te lezen. Misschien komt het doordat ik nu zelf zwanger ben, dat dit soort boeken mijn aandacht trekken.
De cover van het boek is er een van de foto’s uit geschiedenisboeken. De stalen wiegjes met de hemeltjes erboven op een rijtje in de kinderkamer. Ik kan me helemaal inleven hoe het in die tijd geweest moest zijn.

De schrijfstijl is vlot en gemakkelijk, waardoor het boek snel wegleest. Trudy neemt je mee in haar verhaal. Ik vind het gedurfd en moedig om je zo kwetsbaar op te stellen aan de rest van Nederland. het boek is in drie delen verdeeld. In het eerste deel neemt Trudy je mee naar de ontmoeting van haar vaders zoon, de zwangerschap en de bevalling. Het tweede deel gaat over de strijd die Trudy voert met de instanties om zelf voor haar zoon te mogen zorgen en in het laatste deel lees je hoe het met Trudy en haar zoon gaat sinds hij geadopteerd is.
Het enige minpuntje van dit boek vond ik dat er op bepaalde momenten veel herhaling in het boek voorkwam. Zo werden sommige gebeurtenissen dubbel beschreven. De foto’s die toegevoegd zijn aan het boek maakt het voor de lezer duidelijk hoe de huizen voor alleenstaande moeders en zijn daarom een leuke toevoegingen aan het boek.

Een kind krijg je voor het leven is een waargebeurd verhaal wat je als lezer raakt. De open en eerlijkheid van Trudy zorgen ervoor dat je het boek in één ruk uit moet lezen!

7.5
Een kind krijg je voor het leven – Trudy Scheele-Gertsen