Recensie: Dochter van de Nazi – Louise Fein

Hetty Heinrich groeit op in het Leipzig van de jaren dertig. Het hele gezin is in de ban van de nazi’s, en voor Hetty lijkt het allemaal heel gewoon. Haar vader is SS-offcier en haar broer gaat bij de Luftwaffe. Hetty zelf wil dolgraag bij de Deutscher Mädel en boven haar bed hangt een poster van haar grote held Adolf Hitler… Alles verandert wanneer ze Walter ontmoet. De blonde, blauwogige, perfecte Walter. De beste vriend van haar broer. De jongen die haar leven redde toen ze klein was. Een Jood. Door haar diepe gevoelens van vriendschap en liefde voor Walter begint Hetty vraagtekens te zetten bij alles waarmee ze is opgegroeid. Moet ze trouw blijven aan haar familie en zich overgeven aan het regime? Of is ze bereid grote risico’s te nemen en te kiezen voor de liefde van haar leven? (bol.com)

Eerder deze maand was er al een recensie te lezen van het boek Oorlogsdochters, dit boek Dochter van de Nazi valt een beetje in de zelfde categorie boeken. De cover van dit boek is simpel, maar na het lezen van het verhaal alles zeggend. Je ziet een jonge vrouw die haar hand uitreikt naar een ander persoon, maar hier net niet bij kan. Wie dit is kom je in de eerste hoofdstukken achter.

Het boek begint gelijk goed. Je komt gelijk te weten wie de hoofdpersoon Hetty is en wie de twee mannen in haar leven zijn namelijk Karl en Walter. De drie zijn beste vrienden tot dat Duitsland in tweeën wordt verdeelt en de vrienden qua opvattingen lijnrecht tegen over elkaar komen te staan. Hetty heeft het hier maar wat moeilijk mee.
Het boek vertelt het verhaal door de ogen van Hetty, de dochter van de SS-officier die je ziet opgroeien en tot over haar oren verliefd ziet worden op een Joodse jongen, wat natuurlijk helemaal niet in het ideaalbeeld past. Niet alleen weet Fein de hoofdpersonen en hun moeilijkheden prachtig neer te zetten, ook weet ze precies hoe ze de omgeving en de angsten en twijfels waarin men leeft neer te zetten. Hierdoor leef je als lezer intens mee!

Het verhaal is opgedeeld in drie grote hoofdstukken, ingedeeld in een chronologische volgorde. Er wordt dus niet teruggeblikt in tijd, echter alleen door de dagboekfragmenten die Hetty schrijft. De schrijfstijl is gemakkelijk en door de gedetailleerde beschrijving leest het boek als een trein. Vooral de laatste paar bladzijdes heb ik met een brok in mijn keel uitgelezen!

Dochter van de Nazi is een prachtig, krachtig, hartverscheurend en boeiend verhaal over een verboden liefde in tijden van Nazi Duitsland. Een echte aanrader!

7.5
De dochter van de Nazi – Louise Fein