Recensie: Scenario – Thomas Acda

De buurman van twee filmmakers wordt afgeperst: perfect verhaal voor hun nieuwe script

Liedjesschrijver Oscar heeft Nederland achter zich gelaten en woont al een tijd in New York. Sinds kort volgt hij een cursus scenarioschrijven bij de vermaarde docent Seth Michael Donsky. Wanneer hij daar de flamboyante acteur Sam ontmoet, besluiten ze een appartement te delen. Per toeval ontdekken ze dat hun buurman ‘Disco’ afgeperst wordt, wat in eerste instantie een geweldig verhaal voor hun script lijkt op te leveren, maar hoe meer ze de afpersing naar hun hand proberen te zetten, hoe sneller de problemen zich opstapelen. Tot er geen weg meer terug is. (bol.com)

In eerste instantie werd ik aangetrokken door de cover van dit boek. Dit omdat de skyline van New York erin te zien was en het ging over New York. Een plek waar ik met veel plezier op een prachtige stedentrip ben geweest. Helaas viel de rest van het boek een beetje tegen.

Het boek las ik en luisterde ik half op storytell. Het vermakelijke aan storytell was, dat het boek ingesproken werd door Thomas Acda hemzelf. De schrijfstijl is al even warrig als Acda, wat er voor zorgde dat hij van de hak op de tak sprong en ik regelmatig de draad kwijt was. Oke, er kwamen voldoende grapjes in voor. Zoals vele hints naar hits van het zangersduo Acda en de Munnink. Maar helaas kon het boek mij niet pakken. Ik vond het scenario wat Oscar en Sam schreven ook met vlagen een beetje onrealistisch, want om je buurman nou te overvallen en af te persen gaat wel heel ver. Wel vond ik het leuk dat er zoveel weetjes en goede omschrijvingen van New York zelf in worden beschreven.

Scenario leek in eerste instantie een boek vol mooie beloftes, maar wist mij toch niet te pakken!

6.0
Scenario – Thomas Acda