Recensie: In eigen hand – Linda Jansma

Wanneer Nikki Benjamins haar baas een blauw oog slaat, betekent dat het einde van haar carrière bij de Amsterdamse recherche. Ze besluit een eigen recherchebureau te beginnen.
Dan klopt voormalig hoofdinspecteur Ferry Akkermans bij haar aan voor hulp. Zijn zoon is verongelukt toen hij tegen een boom reed, maar Ferry twijfelt aan het onderzoek van zijn ex-collega’s. Was het wel een ongeluk? (bol.com)

Weer een heerlijke thriller van de Crime Compagnie die mij door de donkere en koude wintermaanden sleept. En daarbij ook gelijk mijn eerste boek van Linda Jansma, wat een goede schrijfster! De cover van dit boek is mysterieus, de vrouw met het pistool in een stofwolk, maakt je nieuwsgierig. Want waarom zou ze een pistool nodig hebben? Heeft ze vijanden en moet ze zichzelf gaan verdedigen?

Eenmaal begonnen in het boek kon ik er maar moeilijk mee stoppen. Je wordt als lezer meegezogen in het leven van rechercheur Nikki Benjamins, die haar oud collega probeert te helpen wanneer zijn zoon verongelukt. Is het een ongeluk of is er opzet in het spel? Dit zorgt natuurlijk gelijk voor de nodige spanning in het boek. Je kan maar één ding en dat is doorlezen.
De schrijfstijl is snel en boeiend, wat er voor zorgt dat je het boek geen moment kan neerleggen en je door de bladzijden vliegt.  Door de goede opbouw van het verhaal, krijg je als lezer steeds puzzelstukjes aangereikt om de puzzel compleet te maken. Wat ik persoonlijk leuk vond is dat je steeds denkt dat de stukjes in elkaar passen, maar toch passen ze niet en weet de schrijfster je op het verkeerde been te zetten. Knap gedaan!

Doordat de personages goed zijn uitgewerkt, leef je makkelijk met ze mee en heb ik ze op ten duur allemaal wel een keer beschuldigd of als dader aangewezen. Doordat Jansma beeldend schrijft, lijkt het alsof je als lezer naar een spannende serie zit te kijken. Het einde van dit boek kwam als een complete verrassing.  Een echte aanrader voor iedereen die van een beetje spanning houdt!

In eigen hand is een spannende, beeldende en vlot geschreven nieuwe thriller van Linda Jansma, die mij steeds weer op het verkeerde been zetten met een schitterend einde als ontknoping!

8.0
In eigen hand – Linda Jansma