Recensie: Semper Fi – Ellen Lina

bol.com | Semper Fi, Ellen Lina | 9789086604227 | Boeken

Helena Dijks is achttien jaar wanneer zij in Amsterdam op kamers gaat met vriendin Kim. Binnen een week gaat het totaal verkeerd. Kim raakt vermist nadat zij is uit geweest met een jongen, James Rietberghen. In hun zoektocht naar Kim, komen James, Helena en Kjell – Kims broer – nader tot elkaar. Ze vinden Kim er helaas niet mee terug. Bijna twintig jaar later is Kim nog steeds niet gevonden. Helena heeft inmiddels een indrukwekkende schrijfcarrière opgebouwd. Ze is getrouwd met Kjell en is moeder van zoon Senn. James zit in de gevangenis. Helena heeft een flink trauma overgehouden aan haar tijd in Amsterdam, maar dat komt niet alleen door de verdwijning van Kim. Helena kreeg te maken met Semper Fi, een zelfbenoemd dispuut – bestaande uit negen jongens – woonachtig op de Oudezijds Voorburgwal. Eigenaar van het pand? James Rietberghen. Over deze tijd, over wat haar is overkomen en de verdwijning van Kim, heeft Helena het boek Nemesis geschreven. Maar wanneer naar buiten komt dat Nemesis wordt gepubliceerd, wordt het leven van Helena en haar gezin ernstig in gevaar gebracht. Wat is er gebeurd in Amsterdam? Wie bedreigt Helena? En wie kan ze nog vertrouwen?(bol.com)

Yes, weer een nieuwe Ellen Lina. Van haar boeken kan ik zo enorm genieten. Zo deed ik al eens mee aan de blogtour rondom haar boek Crash en Gefaald en was dan ook blij verrast dat ik van Ellen een berichtje kreeg of ik haar nieuwste boek wilde lezen. Natuurlijk, daar kan ik geen nee op zeggen. Eenmaal in het boek begonnen, werd ik er vol ingezogen en moest ik het zo snel mogelijk uit hebben!

Wat een spannend verhaal was dit. Het verhaal begint bij de jongere versies van Helena en Kim, die samen gaan wonen in Amsterdam. Wanneer Kim niet thuiskomt na een avondje met een jongen is iedereen in rep en roer. Door dit begin had ik vele vragen. Wat is er met Kim gebeurd? En lukt het Helena om haar vriendin weer te vinden? De twee verhaallijnen het verleden; waarin je erachter komt wat er gebeurd is met de meisjes. En het heden; waar je ziet hoe Helena de zoektocht aangaat naar de waarheid. Door langzaam steeds meer puzzelstukjes uit te delen, kom je er als lezer achter hoe verschrikkelijk de Semper Fi dispuut was tegenover jonge meiden. Het heden en verleden komen steeds meer samen en maakt dat het eind van het boek knettert van de spanning..

Door de vlotte en beeldende schrijfstijl van Ellen, heb je als lezer het idee dat je helemaal in het verhaal zit. En je als het ware een vlieg aan de muur bent. Sommige momenten zijn zo heftig en goed beschreven dat je het boek soms even moet neerleggen om het geheel te laten bezinken.

Semper Fi is een geweldig spannend en goed beschreven verhaal dat je naar je strot grijpt en je alleen maar in één adem kan uitlezen. Geweldig weer! Ik kan niet wachten op haar volgende boek

10.0                                                                           Semper Fi – Ellen Lina
Uitgeverij: Ellessy Crime