Recensie: Beter op reis – Viora Rebergen en Joost van Willigenburg

Als Viora te horen krijgt dat ze acute lymfatische leukemie heeft verandert alles: haar bruisende leven waarin ze samenwoont met haar vriend Joost, vijf keer per week sport en fulltime werkt staat volledig op zijn kop. In Beter op reis beschrijven Joost en Viora de rollercoaster waarin hun leven is veranderd: de gekke en aangrijpende situaties in het ziekenhuis, de hoop en wanhoop, kleine overwinningen en grote mijlpalen en hoe ze elkaar en hun relatie op de been houden. Na tweeënhalf jaar ziekenhuis wordt Viora genezen verklaard. Ze laten alles achter zich om hun droom waar te maken, en vertrekken voor een jaar op wereldreis (bol.com)

Deze twee kanjers volg ik al een tijdje via Instagram en toen ik hoorde dat ze ook een boek gingen schrijven was ik hier natuurlijk reuze benieuwd naar.
Toen het boek eenmaal op de mat belande, moest ik er gelijk in beginnen. En binnen twee dagen was ie helaas al uit! Wat een meeslepend en indrukwekkend boek was dit.

De cover van het boek is speels en vrolijk. Als je de tekst ‘hoe leukemie ons leven voor altijd veranderde…’ niet zou lezen, zou je denken dat dit een feelgood reisboek was. Maar dit is het verhaal van Viora die te horen krijgt dat ze acute lymfatische leukemie krijgt. Heftig natuurlijk! Maar dit beïnvloed niet het verhaal. Viora en Joost vertellen hoe zei deze tijd beleeft hebben en voegen hier een flinke dosis humor aan toe, waardoor het verhaal luchtig blijft.

Het mooie aan dit boek vind ik dat je het niet alleen leest vanuit het perspectief van Viora, maar ook vanuit het perspectief van Joost. Hierdoor kom je meer te weten over hoe ook de partner deze tijd beleefd. Echt een meerwaarde! Het boek laat je zien hoe belangrijk genieten van de kleine dingen in het leven is. Verwacht in dit boek geen moeilijke medische termen, Viora en Joost beschrijven het allemaal zo beeldend dat zelfs de grootste medische leek dit boek met gemak kan lezen.  Wat zou het leuk zijn als de twee ook nog een boek schrijven over hun reisavonturen 😉 Mocht dit ooit gebeuren dan ben ik zeker weer van plan om het boek te gaan lezen.

Beter op reis is een boek dat ik las met een brok in mijn keel, maar ook met een brede lach op mijn gezicht. Mooi om te zien hoe dit powerkoppel deze moeilijke tijd heeft weten te doorstaan.

9.5
Beter op reis  – Viora Rebergen en Joost van Willigenburg