Recensie: Bloedsteen – Bernice Berkleef

Op een ochtend wordt Ella nietsvermoedend van haar bed gelicht door de politie. Ze wordt verhoord over haar vader, hij zou illegaal goederen van Java naar Nederland hebben gesmokkeld. Als haar vader, die vroeger in een jappenkamp heeft gezeten, in hechtenis overlijdt besluit Ella zelf naar Java af te reizen om in hun familiehuis tot rust te komen. In het huis vindt ze aanwijzingen voor een geheim dat haar vader heeft weten te verbergen. Maar ze is niet de enige die lucht heeft gekregen van de verborgen geschiedenis, want haar verblijf op het eiland neemt een zeer onaangename wending… (bol.com)

Het eerste boek van Bernice Berkleef Cody heb ik met veel plezier gelezen en was dan ook benieuwd naar haar tweede boek toen ik hoorde dat deze uitkwam. Van uitgeverij The House of Books kreeg ik een exemplaar om te mogen recenseren en las het boek binnen enkele dagen uit.

Bloedsteen is een totaal ander verhaal dan Cody, maar dat maakt het boek er niet minder spannend om. De cover van dit boek is simpel, maar mooi. De bloedsteen, staat duidelijk afgebeeld op de cover.

Het proloog neemt je mee in het verleden van de vader van Ella, die in het jappenkamp in Indonesië de gruwelijkste dingen heeft meegemaakt. Hij draagt een groot geheim met zich mee, wat je als lezer het hele boek met je meedraagt. Na het proloog gaat het verhaal weer over in het heden en beleef je de rest van het boek vanuit het perspectief van Ella en haar zoektocht naar de waarheid achter het geheim van haar vader.

De schrijfstijl is vlot en er zit voldoende spanning en snelheid in om het boek niet weg te leggen. Het verhaal wordt beeldend verteld waardoor je jezelf als lezer kan zien lopen tussen de jetset in Jakarta. Berkleef heeft zich voor dit verhaal verdiept in de geschiedenis van Indonesië. Leuk om als lezer niet alleen vermaakt te worden, maar ook nog iets te leren tijdens het lezen.

Bloedsteen is een vlot geschreven thriller die zorgt voor een aantal fijne leesuurtjes, waarbij je ook nog iets opsteekt van de geschiedenis van Indonesië!

7.5
Bloedsteen  – Bernice Berkleef