Recensie: Zoutelande – Linda van Rijn

Eline van As kijkt uit naar de jaarlijkse vakantie met haar twee vriendinnen van vroeger, Lydia en Sascha. Ze kennen elkaar van de zomers die ze als kind doorbrachten in Zoutelande en hebben altijd contact gehouden. Zoals elk jaar komen ze in september samen in de Zeeuwse plaats om te ontspannen en bij te praten. Lydia heeft afgelopen jaar samen met haar man Gert een strandtent overgenomen en daar kunnen de vriendinnen verblijven. Het was een druk seizoen voor Lydia en Gert en het valt Eline op dat haar vriendin echt aan rust toe is. Eline zelf heeft een bewogen jaar achter de rug en kan ook wel wat ontspanning gebruiken.

Eerst lijkt dat te gaan lukken: het is mooi weer, de vriendinnen maken lange strandwandelingen en de avonden zijn gevuld met lekker eten en wijn. Toch voelt Eline dat er iets niet klopt. Komt dat door het flirtgedrag van Gert of is er meer aan de hand? En wat heeft een recente verdrinking in Zoutelande ermee te maken? Tegen de tijd dat Eline er op een gruwelijke manier achter komt wat er speelt, zit ze er al middenin. En dan is het de vraag hoe ze hier zelf nog uitkomt. (bol.com)

De nieuwste Linda van Rijn is uit. Ondanks dat ik niet altijd even fan ben van haar boeken hebben ze zo een aantrekkingskracht dat ik ze elke keer weer moet lezen. Dus begon ik ook deze keer in Zoutelande. De cover is zoals we gewend zijn van de boeken van van Rijn heerlijk zomers!

Linda van Rijn neemt je deze keer mee naar het kleine dorpje Zoutelande aan het Zeeuwse strand. Waar de drie vriendinnen Eline, Lydia en Sascha elkaar elk jaar ontmoeten voor een gezellig vriendinnen weekendje. Door de gezelligheid, het mooie weer en het strand heb je als lezer in eerste instantie niet door dat het om een thriller gaat. Maar als er een lijk gevonden wordt op het strand wordt het al snel spannend.

Je leest het verhaal vooral uit het oogpunt van Eline. Na de verdrinking van een persoon op het strand, voor de stand tent van haar beste vriendin, ziet Eline in dat ze haar vriendinnen minder goed kent dan gedacht. Ze vertrouwt de boel niet en dat voel je als lezer. De spanning is vanaf dat moment goed te voelen. Ik vond het dan ook moeilijk om halverwege het boek neer te leggen, want je wil als lezer graag weten hoe het afloopt met de drie vriendinnen.
Doordat de schrijfstijl van van Rijn zo beeldend is worden de drie vriendinnen goed neergezet, wat zorgt voor een duidelijke beeld van meiden. Ik vond zelf de dader tot het laatste moment spannend en onduidelijk, doordat je steeds op het verkeerde been gezet wordt zou het iedereen kunnen zijn. Ik had de dader dan ook zeker niet verwacht.

Zoutelande is een heerlijke goedgeschreven, spannende thriller van Nederlandse bodem!

7.0
Zoutelande – Linda van Rijn