Recensie: Furie – Katie Lowe

Engeland, 1998. Een zestienjarig meisje wordt dood gevonden op het terrein van een Britse meisjesschool. Ze is volledig in het wit gekleed en zit op een schommel. Haar doodsoorzaak is onbekend. Vier meisjes weten wat er gebeurd is. Ze hebben altijd gezwegen. Tot nu.

Heden. Na een ongeluk waarbij haar vader en zus omkwamen, krijgt Violet een studiebeurs voor Elm Hollow Academy, een prestigieuze particuliere meisjesschool. De school ligt in een stil kustplaatsje met een zwarte geschiedenis – in de zeventiende eeuw vonden er heksenprocessen plaats. Violet sluit vriendschap met drie meisjes en wordt meegesleept door hun fascinatie voor hekserij en occultisme. Maar wanneer negen maanden na haar vermissing het lichaam van een voormalig lid van het vriendinnengroepje wordt gevonden, begint Violet te twijfelen aan haar vrienden, haar docenten en zelfs aan haar eigen beoordelingsvermogen. (bol.com)

Via uitgeverij A.W. Bruna ontving ik het boek Furie ter recensie, een boek dat hoog op mijn nog te lezen lijstje stond. Bedankt hiervoor uitgeverij A.W.Bruna.
De cover van dit boek sprak mij meteen aan. De bloedrode cover met wat uit de flaptekst op te maken is de vier vriendinnen zijn, en de witte letters trekken de aandacht. Daarnaast het onderschrift met je zou er een moord voor doen om bij ze te horen roept bij mij een aantal vragen op zoals bij wie willen ze horen en wat maakt hen zo geliefd dat je er een moord voor zou willen doen? Vol goede moed begon ik aan het boek.

Het verhaal begint goed, het proloog is spannend er wordt immers een moord gepleegd. Dit maakt dat je als lezer door wil lezen, want waarom is iemand vermoord en wie zit er achter. Echter eenmaal iets verder in het boek kon ik mij maar moeilijk concentreren op het verhaal. Dit kwam doordat Lowe haar zinnen erg langdradig zijn, waardoor ik de draad geregeld kwijt was en stukken op nieuwe moest lezen. Wel vond ik een pluspunt dat ondanks de lange en soms moeilijk opgebouwde zinnen er wel veel gebruik werd gemaakt van details. Hierdoor lijkt het als lezer alsof je zelf op de campus van de befaamde elitaire meisjesschool rondloopt.

De thema’s van het boek vriendschap, moord, magie en hekserij zijn spannend en goed uitgewerkt. En maken naar mijn mening het boek vrij uniek. Echter vond ik het eind, ondanks dat het spannend was, moeilijk te begrijpen. Als lezer blijf je met losse eindjes en vragen zitten.. Waardoor je met een onbevredigend gevoel het boek dichtslaat.

Furie is een thriller met spanning, maar ook zeker een thriller die je de nodig concentratie vergt  bij het lezen ervan!

6.5
Furie – Katie Lowe