Recensie: Reset – Blake Crouch

‘Mijn zoon is gewist.’ Dat zijn de laatste woorden die de vrouw tegen Barry Sutton zegt voor ze van het dak van een wolkenkrabber springt. Barry begint onderzoek naar haar te doen en komt erachter dat er in het hele land mensen in een ander leven wakker worden dan dat waarin ze in slaap vielen. Barry’s zoektocht naar de waarheid mondt uit in een onmogelijke, haast hallucinaire zoektocht als hij ontdekt dat de technologie van neurowetenschapper Helena Smith iets beangstigends heeft voortgebracht: de mogelijkheid om herinneringen niet alleen te opnieuw te beleven maar ook veranderen…(bol.com)

Ik was na het ontvangen van het persbericht van Reset ontzettend benieuwd geworden naar dit boek. De eerste zin op de achterflap trok mij namelijk aan, hoe kan iemand het geheugen wissen en zorgen dat bepaalde momenten in de wereld anders beleefd kunnen worden?

Eenmaal begonnen in het boek leest het vrij vlot. Dit door de goede en fijne schrijfstijl van Blake Crouch. Ook de lengte van de hoofdstukken speelt mee, deze zijn vrij kort gemiddeld 3 á 4 bladzijdes.  Het geen wat ik wel lastig vond bij het lezen van dit boek waren de grote tijdssprongen die gemaakt werden in het verhaal. En ook de verschillende tijdlijnen, die ontstaan doordat de geheugenstoel is uitgevonden, waren soms pittig om door te komen. Dit kwam doordat ik niet meer wist welke situaties wel en niet gebeurd waren. Erg verwarrend, maar past helemaal in het beeld van iemand met FMS (false memory syndroom).

Echter wanneer de twee verhaallijnen van Barry (politieagent) en Helena (uitvinder van de stoel) bij elkaar komen neemt het verhaal een flinke vaart en neemt de spanning toe. En ben je benieuwd of het de twee lukt om de wereld te redden.  Ondanks dat het Sciencefiction thema in het boek mij misschien niet direct aan zou spreken vond ik het enorm interessant!

Reset is een subliem en goed geschreven boek, waar je met volle teugen van kan genieten als het lukt je aandacht erbij te houden.

6.5
Reset – Blake Crouch