Recensie: Over de rand – Linda Romein

In ‘Over de rand’ vertelt Linda Romein over de geboorte van haar zoon Lars. Ze is dolgelukkig als hij ter wereld komt. Dan wordt een nachtmerrie waarheid: Lars heeft een kwaadaardige tumor in zijn hersenen. Hij ondergaat onderzoeken, operaties en chemotherapie. Moeder Linda wijkt geen moment van zijn zijde. Hierdoor raakt ze in een depressie, die resulteert in een zelfmoordpoging. Beiden ontsnappen ternauwernood aan de dood (bol.com)

Toen ik tijdens mijn zoektocht in de bibliotheek dit boek tegen kwam en de achterflap las was ik verkocht. Als verpleegkundige ben ik altijd erg benieuwd naar boeken met een medisch tintje en ook dit boek trok gelijk mijn aandacht.
De cover geeft naar mijn idee heel goed weer hoe Linda zich voelde na de zwangerschap van haar kleine man Lars, maar door alle medische problemen bij haar zoontje raakt  ze in een depressie. De cover geeft dit gevoel dan ook goed weer.

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm waardoor het net lijkt alsof je het door de ogen van de schrijfster beleeft. Hierdoor kun je jezelf als lezer goed inleven in de situaties waarin Linda en haar man zich bevinden.
De schrijfstijl is vlot en het boek is ondanks de zware en verdrietige thema’s niet zwaar door de nodige humor die door Linda verwerkt is in het boek. Het verhaal geeft mooi en duidelijk weer hoe het is om onder zulke hoge druk en stress te leven tijdens de momenten die eigenlijk de mooiste dagen van je leven moeten zijn. Nu was Linda in haar kraamweek vooral bezig met overleven. I k snap dan ook zeker dat haar depressie ervoor zorgde dat zij niet anders kon dan boven aan de een hoog flatgebouw staan en twijfelen of het leven nog wel zin heeft als je kleine man zo ernstig ziek is.

In over de rand beschrijft Lina Romein haar eigen verhaal over de zwartste periode uit haar leven. Een pasgeborene die ernstig ziek is en een moeder met een ernstige depressie. De schrijfster heeft een indrukwekkend verhaal geschreven over de kracht van een nieuwbakken moeder en de kwetsbaarheid van het leven. Een depressie kan iedereen overkomen en je moet je zo luid het eind van het boek dan zeker niet voor schamen. Ik heb dit boek in een ruk uitgelezen en kan het dan ook iedereen aanraden!

8.5
Over de rand – Linda Romein
Uitgeverij: Kosmos