Recensie: Die ene patient – Ellen de Visser

“Die ene patiënt’ vertellen zorgverleners over de patiënt die hun leven voor altijd veranderde. t Ellen de Visser interviewt een dokter of verpleegkundige over een patiënt die ze nooit meer vergeten en die hun kijk op hun vak en het leven veranderde. Van neuropsycholoog tot huisarts, de verhalen bieden een aangrijpende en leerzame inkijk in de ziel van onze zorgverleners. Ze laten zien hoe leed, pijn, verdriet en vreugde bij elke verpleegkundige of arts hun sporen nalaten. (bol.com)

In Die ene patiënt neemt Ellen de Visser je mee in de wereld van artsen, verpleegkundigen en andere hulpverleners. Ze heeft voor de Volkskrant verschillende hulpverleners geinterviewt om er achter te komen wat zij het meest zijn bijgebleven van bepaalde patiënten. Wie deed het meest met hen en welke casus veranderde bijvoorbeeld hun manier van denken en zorgen.

De verhalen die Ellen hier over schreef zijn eerst gepubliceerd in de Volkskrant, maar omdat het zo goed ontvangen werd besloot ze haar verhalen te bundelen tot dit boek. De verhalen zijn kort, slechts 3 pagina’s gemiddeld. Door de korte verhalen vlieg je door het boek heen!
Het boek geep mijzelf als verpleegkundige aan. Ik las de verhalen en kon mij in sommige zo goed herkennen. Zelf heb ik ook patiënten die mij nog steeds bijblijven en die ik niet zal vergeten.

Die ene patiënt is een aangrijpend en herkenbaar boek, wat je leert dat de zorg draait om je patiënt  én alleen je patiënt. Het is soms zo dat je een patiënt niet meer kan helpen en het belangrijkste van dit boek is te laten zien dat het soms niet erg is om als dokter te falen of juist te kiezen om iemand niet meer te behandelen. Dit om een patiënt nog een menswaardig bestaan of afscheid te kunnen laten nemen.

Een echte aanrader voor elke zorgmedewerker!

9.0
Die ene patiënt – Ellen de Visser