Recensie: 19% kans op geluk – Yvanka van der Zwaan

19% kans op geluk is een grappige en romantische feelgoodroman over alleenstaande moeder Ava die met haar dochter Cléo een overzichtelijk leven leidt. Maar van de ene op de andere dag raakt haar zo vertrouwde en gestructureerde leventje overhoop. Op haar werk vindt een overname plaats, ze dreigt zelfs haar baan te verliezen en tot overmaat van ramp, komt haar ex Thijs weer thuis wonen. Alsof dat nog niet genoeg is raakt ze met dank aan haar beste vriendinnen verzeild in de wereld van het online daten, waar ze niets van blijkt te begrijpen. Maar Ava zou Ava niet zijn als ze er op geheel eigen wijze toch iets van probeert te maken. Of dat lukt is nog maar de vraag, hilarisch is het in ieder geval (bol.com).

Wat een heerlijk boek was 19% kans op geluk. Luchtig, humoristisch en waarschijnlijk voor vele vrouwen herkenbaar. Het deed mij een beetje denken aan Bridget Jones. Niet alleen het verhaal is goed, ook de cover past precies bij het boek zonnig en vrolijk! En als je eenmaal verder bent in het verhaal snap je de betekenis van de figuurtjes zoals de blauwe pinguïn en de gele vlinder die op de cover staan.

De hoofdpersoon Ava is goed uitgewerkt, waardoor je jezelf als lezer aan haar kan spiegelen maar ook heel hard om haar kan lachen. Het verhaal heeft een eind wat je halverwege het boek misschien al wel ziet aankomen, maar dat maakt het boek zeker niet minder leuk. Op het eind snap je ook waar de titel van het boek vandaan komt, erg leuk gedaan. Daarnaast vond ik Katja en Jitske, de twee beste vriendinnen van Ava, goed neergezet. De twee zijn totaal het tegenovergestelde van elkaar en dit zorgt ervoor dat het drietal hilarische momenten meemaakt!

19% kans op geluk is een heerlijke humoristische feelgood roman waar ik hardop om heb moeten lachen. Ideaal als je een luchtig boek wil lezen, dit is zeker een aanrader!

8.0
19% kans op geluk – Yvanka van der Zwaan