Recensie: Flashback – Mariette Middelbeek

Vier vrouwen, drie moorden, één verleden
De vriendschap van Ilona, Sanne, Bregje en Anouk die op de middelbare school zo hecht was, is in de loop der jaren verwaterd. Maar als in de duinen bij Bloemendaal het lichaam wordt gevonden van Céline Landgraaff – de vijfde vriendin uit het groepje, die net na het eind¬examen verdween – komt Bregje met het idee een reünie te organiseren. Voor het zover is slaat het noodlot echter ongenadig toe. Want het verleden mag dan ver weg lijken, sinds de vondst van Céline blijkt het ineens dichterbij dan ooit (bol.com)

De eerste thriller die ik las van Mariette Middelbeek, hiervoor heb ik een aantal van haar chicklits met veel plezier gelezen. Onder andere Status o.k., Gestand en Crash. De cover van dit boek is indringend door het halve gezicht wat je vanaf de cover aanstaart. Ook de vrouw in het veld met de zwarte vogels op de achtergrond laten spanning zien. Hierdoor werd ik gelijk aangetrokken om dit boek te gaan lezen.

Door het proloog dat verschillende vragen oproept bij de lezen, want wat vind de wandelaar in de duinen, zorgt het ervoor dat je gelijk goed in het verhaal zit en benieuwd bent naar hoe het af verder zal gaan.
Het verhaal is opgedeeld in verschillende stukken.  Ilona, Sanne, Bregje en Anouk hebben elk hun eigen verhaal opgedeeld in kleine hoofdstukken. Hierdoor leer je de personen goed kennen. Doordat je bij persoon één weet wat er gebeurd zijn de andere verhalen misschien wat voorspelbaar. Echter valt dit compleet weg als je naar het eind van het verhaal toe leest. Ondanks dat het plot je in de richting van de dader schuift, vond ik het toch verrassend waarom juist deze persoon tot deze daden over ging. Er zat veel meer achter dan je in eerste instantie zou denken. Daarnaast is het eind ook verrassend, niet wat ik verwacht had. Door het eind vallen ook alle puzzelstukjes van het vriendinnengroepje samen.  Wat zorgt voor een mooi geheel en een goede afronding van het verhaal.

Flashback vond ik een spannende, goed geschreven thriller van Nederlandse bodem! Zeker het lezen waard.

8.5
Flashback – Mariette Middelbeek