Recensie: Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury

Afbeeldingsresultaat voor Juliette of het geluk van boeken

Het leven van Juliette, een jonge en dromerige Parisienne, is saai en voorspelbaar. Haar uitlaatklep: boeken. Elke dag op weg naar haar werk gebruikt ze haar tijd in de metro om te lezen. Soms observeert ze de mensen om zich heen, die net als zij in verhalen verdiept zijn. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert. De man met de insectenencyclopedie. Een vrouw die altijd precies op pagina 247 in huilen uitbarst. Het fascineert Juliette wat boeken met mensen doen. In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Daar ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen… als ze maar bij de juiste persoon terechtkomen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, iemand die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken. En zo begint de missie die niet alleen het leven van Juliette, maar ook dat van vele anderen kleur zal geven. (bol.com)

Toen ik van uitgeverij Hapercollins het persbericht van dit boek zag trok alleen de titel al mijn aandacht. Want welk boekliefhebber wordt er nou niet gelukkig van boeken? Ik in elk geval wel.
En zo gaf ik mij op om het boek al voor de verschijningsdatum te kunnen lezen. De cover van het boek wordt bedolven onder de boeken en dit laat precies zien wat je kan verwachten van de inhoud van het boek. Vooral héél véél verhalen over boeken.
In het verhaal kom je meer te weten over de hoofdpersoon Juliette die houdt van boeken. En hiervoor haar baan opzegt bij de makelaar om richt te omringen met boeken. Niet alleen leer je Juliette kennen ook worden Soliman en zijn dochter liefdevol opgenomen in het verhaal. Het drietal laat je niet meer los en je waant jezelf in de ‘boekopslag’ van Soliman.

Ondanks dat het verhaal snel op gang komt, zijn de zinnen wat moeilijk en poëtisch waardoor ik mij goed moest concentreren tijdens het lezen.  Ondanks dat het boek weinig echte actie kent is het verhaal dat wordt vertelt over het lezen en het geven van boeken aan volstrekt vreemden is een uniek vertelling. Een leuke bijkomstigheid is dat elk hoofdstuk eindigt met en mooi boekig getint tekeningetje wat het hoofdstuk afsluit.

Juliette of het geluk van boeken is een boek waar het hart van elke boekliefhebber sneller van gaat slaan.

6.5
Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury