Recensie: Stromboli – Saskia Noort

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten. Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan. Wat een nieuwe start had moeten worden, mondt uit in een afdaling naar regionen van haar verleden die ze het liefst verborgen had gehouden. (bol.com)

Wauw wat knalt de eerste roman van Saskia Noort van je boekenplank met de knalgele kaft! Je krijgt gelijk een zomers gevoel bij het zien van deze gele kleur. Echter is het zomerse gevoel snel verdwenen als je begint te lezen in deze duistere roman.

Het boek bestaat uit twee delen in het eerste deel maakt de lezer kennis met het gezin van Sara en haar besluit om haar man Karel te verlaten in de tweede helft van het boek lees je over het retraite die Sara boekt op het eiland Stromboli om haar leven te beteren en zen te worden. In het eerste deel werd ik als lezer aangetrokken om verder te lezen, hoe vergaat het Sara en haar man als ze wil scheiden, de heftigheid van het onderwerp zorgt ervoor dat je door wil lezen.
Echter stagneerde de wil tot doorlezen bij het tweede deel van het boek, wanneer Sara aankomt op Stromboli. De lessen die zij hier volgt zijn zo plat en grof omschreven dat ik hoop dat het er in werkelijkheid toch niet zo aan toe gaat. Doordat er zoveel lessen beschreven worden op deze manier vond ik het tweede deel wat taai om doorheen te komen. Echter wanneer het gezelschap de vulkaan gaat beklimmen wordt het verhaal weer spannend en krijgt het een nieuwe diepgang. Waardoor het eind van het alsnog een mooi einde is.
De columns die haar echtgenoot plaatst zijn een leuke bijkomstigheid van het boek.

Ondanks dat ik altijd fan was van de thrillers van Noort vond ik haar eerste roman een beetje tegenvallen helaas.

6.5