Recensie: De erfgename – Ellen de Vriend

Horecaondernemer Britt Hulsman is al zesentwintig jaar gelukkig getrouwd met accountant Richard en samen hebben ze drie dochters, vier koffiebars en een bestaan waar velen jaloers op zijn. Zij is rijk en succesvol en hij is knap en charmant. Een romantisch weekendje weg met z’n tweeën is er door alle drukte bij ingeschoten en daarom genieten ze met volle teugen in een bed & breakfast in Zeeland. Als Britt na haar ochtendwandeling terugkeert naar de B&B, blijkt deze ‘onvindbaar’, en lijkt ook Richard van de aardbodem verdwenen…(bol.com)

Na het lezen van Vermist was ik erg benieuwd naar het volgende boek van Ellen de Vriend. De cover van dit boek is mysterieus wat het voor mij aantrekkelijk maakt om het boek op te pakken.  Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit de hoofdpersonen Britt en Mara waardoor je voor allebei de vrouwen gedurende het verhaal steeds meer empathie gaat voelen. Wanneer het verhaal van de verdwijning van Richard duidelijk wordt neemt voor mij het gevoel van empathie voor deze man flink af.

Doordat er steeds kleine beetjes van het geheim wordt prijsgegeven blijft tot op het eind de spanning in het boek hoog. Dit zorgt ervoor dat je als lezer geboeid blijft en wil blijven doorlezen om erachter te komen wat Richard is overkomen. Niet alleen het thema verdwijning van een geliefde komt aan bod in dit boek, ook het opgroeien als puber, de rol als mantelzorger en de dagelijkse beslommeringen in het huishouden. Onderwerpen die ervoor zorgen voor herkenning bij de lezer.

De erfgename is een goed geschreven spannende thriller, die ervoor zorgt dat je wil door blijven lezen. Als je verwacht dat er in dit boek een spatje bloed of een lijk aan te pas komt dan heb je het mis. Echter heb ik dit totaal niet gemist en vond ik De erfgename een waanzinnig goed boek!

8.0
De erfgename – Ellen de Vriend
Uitgeverij: Karakter uitgevers