Recensie: Met hoofd en hart – Christie Watson

Na meer dan twintig jaar op alle denkbare afdelingen in verschillende ziekenhuizen te hebben gewerkt, opent voormalig verpleegkundige Christie Watson de deuren voor ons allemaal. Ze leidt ons door ziekenhuisgangen naar premature baby’s die aan een netwerk van slangetjes vechten voor hun leven. Ze brengt ons naar een zaal waar kankerpatiënten chemotherapie toegediend krijgen en we staan naast haar op de geriatrische afdeling, waar zich de kwetsbaarste mensen van onze samenleving bevinden. Ze maakt ons deelgenoot van de doodgewone en toch bijzondere levens die het pad van een verpleegkundige kruisen. Vroeg of laat komen we allemaal in aanraking met ziekte, van onszelf of van onze dierbaren. Zo maken we ook allemaal het moment mee waarop we afhankelijk worden van de steun en de waardigheid die verpleegkundigen ons bieden. Hun belangrijke werk in de voorhoede van de zorg doen ze grotendeels achter de schermen en uit het zicht van het publiek. (bol.com)

Na het lezen van dit persbericht moest ik dit boek als verpleegkundige in hart en nieren gewoon lezen. In het eerste hoofdstuk moest ik even wennen, hierin werd namelijk veel over verpleegkunde en de oprichting van bijvoorbeeld het ziekenhuis of bepaalde zorgaspecten uitgelegd. Echter na het eerste hoofdstuk ging het boek als een speer. Je leert Christie beter kennen, ze legt uit hoe zij de verpleegkundige is die zij nu is.
Er wordt veel verschillende voorbeelden gegeven van vooral kinderen die Christie verpleegd heeft. Wat deed het met haar en hoe is zij tot de reanimatie verpleegkundige die zij op dit moment geworden is. Sommige verhalen over de kindjes zijn erg ontroerend en vertederend. Precies waarom ik zes jaar geleden zelf voor het beroep verpleegkundige gekozen heb. De dankbaarheid die je van patiënten ervaart is ontzettend mooi en ontroerend. Dit komt duidelijk in het boek naar voren. Een klein nadeeltje aan het boek vond ik dat er voor leken best veel medische termen in staan die niet uitgelegd worden, maar uit de context van het verhaal gehaald moeten worden.

Met hoofd en hart is een echte aanrader voor alle zorgmedewerkers of twijfelaars over het mooi bak. Het opent je ogen voor dit mooie beroep.

8.5
Met hoofd en hart; liefdevolle ervaringen van een verpleegkundige – Chirstie Watson