Recensie: Eens gegeven – Charlotte de Monchy

In Felines leven is er ruimte voor verbetering: ze woont anti-kraak in een krakkemikkig voormalig hotel. Op papier heeft ze haar droombaan: taxateur bij de Amsterdamsche Veiling. Helaas geeft haar baas alle interessante klussen aan zijn zoon en laat hij de slaapverwekkende taken aan Feline over. Als Feline een keer iets voor haar baas moet ophalen, eindigt dat uitstapje onverwachts in een wilde nacht met de knappe Teun, die werkt als bankier in de Londense City. Het kitscherige schilderijtje dat hij haar ten afscheid voor de grap cadeau geeft, blijkt een tweede, veel waardevoller schilderij te verbergen: een onontdekte Breitner, iets wat Teun duidelijk niet wist. Als ze het verkoopt, kan Feline het geld héél goed gebruiken om het huis op te knappen. En ze ziet Teun toch nooit meer, dat weet ze zeker. Tot een Engelse zakenbank de Amsterdamsche Veiling inhuurt om voor zijn nieuw te openen Nederlandse vestiging een kunstcollectie samen te stellen. En de bankier die het project leidt, wil alleen werken met Feline’.

Door uitgeverij Boekerij werd ik benaderd of ik dit boek voor hen wilde recenseren. Omdat ik het vorige boek van Charlotte de Monchy, een enkeltje Ierland, met ontzettend veel plezier gelezen had en dit boek ver bovenaan mijn wensenlijstje stond, kon ik hier natuurlijk geen nee op zeggen. Eenmaal ontvangen ben ik gelijk in het boek begonnen. En wat had ik weer spijt toen hij uit was. Geweldig boek weer! De cover is net zoals haar vorige boeken fleurig en zomers. Het geeft je echt een ultiem lente gevoel. Daarnaast heeft niet de cover een mooi uiterlijk, ook de binnenkant geeft tekeningetjes bij elke aanduiding van een nieuw hoofdstuk.

Eens gegeven leest net als haar eerdere boeken vlot en heerlijk weg. Er zit een vleugje romantiek en vooral veel humor in het verhaal, waardoor je soms met een big smile achter je boek zit. Feline woont in een oud hotel waarbij ze de nodige huisgenoten heeft. Deze hebben elk hun eigen sores en verhaal, maar toch weet de schrijfster dit zo neer te zetten dat alles op zijn plek valt en niet warrig wordt. Het verhaal is een echte chicklit, ondanks de soms wat voorspellende gebeurtenissen, heeft het boek ook onverwachte wendingen.

Eens gegeven is een ultieme chicklit waar veel liefhebbers blij van zullen worden. Ik las het in elk geval met ontzettend veel plezier en kijk uit naar een volgende boek van Charlotte de Monchy.

9.0
Eens gegeven – Charlotte de Monchy