Recensie: Duet met jou – Dani Atkins

‘Hij is de liefde van háár leven, maar met jou getrouwd’
Ally en Charlotte waren ooit vrienden, maar dat is verwaterd. Charlotte is getrouwd met David, Ally’s eerste en grootste liefde, en dat heeft Ally haar nooit kunnen vergeven. Ally zelf is tegenwoordig gelukkig getrouwd met Joe, en ze voeden samen hun zoon Jake op. Maar dan treffen de twee vrouwen elkaar voor het eerst sinds jaren weer, onder de slechtst denkbare omstandigheden: in het ziekenhuis, waar David en Joe vechten voor hun leven. Een dag lijkt weinig in een mensenleven, maar voor Ally en Charlotte zal het leven in deze 24 uur onherkenbaar veranderen (bol.com)

Nog niet eerder las ik een boek van Dani Atkins. In de kast staat haar debuut Versplinterd al enkele jaren te verstoffen, maar na het lezen van Duet met jou zal hier snel een eind aan komen.
Jeetje wat was dit een goed boek!

Laten we beginnen met de cover van het boek. Een mooie en rustgevende cover waar vind ik de titel niet helemaal bij past. Duet met jou denkt vind ik niet de lading waar het boek over gaat, je verwacht dat het boek zou gaan over muziek of iets in die richting.  Misschien had de titel anders vertaald moeten worden. Echter doet het totaal geen afbreuk aan het verhaal.

Het verhaal wordt verteld uit de perspectieven van Ally en Charlotte. De twee vrouwen nemen je mee in hun studententijd tot aan het moment dat beiden mannen vechten voor hun leven in het ziekenhuis en ze elkaar daar weer tegenkomen. Atkins weet heel goed vaart in het verhaal te houden mede door de flashbacks die zij toevoegt aan het verhaal. Je raakt bevriend met beide vrouwen, ondanks dat ik voor Ally iets meer sympathie voelt door het boek heen dan voor Charlotte.
Doordat je de gevoelens van de personen zo uitgebreid leert kennen zorgt ervoor dat je het boek met kippenvel en een dikke brok in je keel leest. Het is dan ook zeker geen aanrader om dit boek in het openbaar te lezen, want je veranderd in een emotioneel wrak. Zelf heb ik voor het eerst echt tranen met tuiten gehuild tijdens het lezen van een boek. Wauw ik wist niet wat ik meemaakte!

Duet met jou is dan voor mijn een van DE boeken van 2017. Echt een must read voor iedereen! Ik hoop dan ook dat uitgeverij Fontein meer boeken van deze schrijfster gaat uitgeven.

9.0
Duet met jou – Dani Atkins