Recensie: Vermist – Ellen de Vriend

Vermist

Karen is een aantrekkelijke journaliste van in de dertig en woont met haar man, rijschoolhouder Joost Roelink, en dochter Melissa in Zeeland. Op een dag die als alle anderen begint, raakt Joost vermist. Het is een mysterie wat er met hem is gebeurd. De politie probeert Karen in eerste instantie af te wimpelen met het verhaal dat mannen wel eens vaker niet thuis komen en dat Joost waarschijnlijk ergens in de kroeg is blijven hangen. Maar als de dagen verstrijken, begint de nachtmerrie dat Joost mogelijk helemaal niet meer terugkomt steeds meer werkelijkheid te worden. Vlak nadat Karen de schokkende ontdekking doet dat er 50.000 euro verdwenen is van de zakelijke rekening van de rijschool, vinden een paar wandelaars de verlaten auto van Joost…(bol.com)

Karen is begin dertig, journaliste, heeft een dochtertje Melissa en woont samen met haar tweede man, rijschoolhouder Joost Roelink in het mooie Zeeland. Maar als haar man niet thuis komt, terwijl hij altijd precies op tijd is, raakt ze in paniek. Niemand kan Joost bereiken en na een aantal dagen begint Karen het besef te krijgen dat Joost vermist is. Als zijn auto wordt gevonden hoopt Karen meer duidelijkheid te krijgen, maar van Joost is geen spoor te bekennen. Het duurt niet lang of vele van Joost cliënten bellen of staan bij Karen aan de deur om hun geld terug te halen. Als dan ook nog blijkt dat er 50.000 euro van de rekening af is gehaald, draait alles uit tot een nachtmerrie. Karen wil maar een ding en dat is dat haar man gevonden wordt. Omdat er te weinig actie ondernomen wordt gaat Karen zelf op onderzoek waarop ze op vreemde ontdekkingen stuit.

Er raken in Nederland gemiddeld 14.000 mensen per jaar vermist, 14 daarvan worden nooit gevonden. Vermist is het eerste boek dat ik van Ellen lees en ging er doorheen als een sneltrein. Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen namelijk die van Karen, de vrouw van Joost. En Sanne, een jonge vrouw die haard en huis achter zich laat om met haar vriend te verhuizen naar Sint-Maarten.  Wat Sanne met de hoofdpersonen te maken heeft wordt hoe verder je in het boek bent steeds duidelijker.
Je man verliezen / vermissen is een grote impact op je leven zowel op persoonlijk als financieel gebied en de regelzaken hieromheen. Dit heeft de schrijfster duidelijk weergegeven en de onmacht is goed voelbaar. Doordat je halverwege het verhaal meer te weten komt over de situatie van Joost krijg je het idee dat er meer achter zijn verdwijning zit. Hierdoor blijft het verhaal spannend en wil je als lezer weten hoe het afloopt.
De ontknoping van het boek had ik totaal niet zien aankomen, dit laat maar weer eens zien dat een bang mens in het nauw rare sprongen kan maken!
In het boek komen veel actuele thema’s aan bod, die je laten zien wat een vermissing voor spanning en papierwerk kan opleveren.

6.5