Recensie: Liefde & Gelato – Jenna Evans Welch

20160726_200449Naar Italië ga je voor liefde en gelato, maar soms vind je meer dan dat…
Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar welke vader laat nou zestien jaar lang niets van zich horen? Alles wat ze wil is zo snel mogelijk weer naar huis gaan. Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo…(bol.com)

Wanneer de moeder van Lina kom te overlijden heeft ze nog maar één wens. Dat is dat Lina haar vader zou leren kennen die in Italie woont. Lina brengt op aandringen van haar oma de zomer door in het mooie Toscane. Zelf heeft Lina geen zin in de mooie landschappen en de Italiaanse zon. Ze doet het alleen omdat het de laatste wens van haar moeder is. Want haar vader heeft in geen zestien jaar iets van zich laten horen, waarom zou Lina hem dan nu ineens moeten leren kennen? Het liefst wil ze zo snel mogelijk weer naar huis en naar haar vriendinnen. Maar haar moeder heeft een dagboek naar Toscane gestuurd met daarin de verhalen over haar tijd in Toscane en het grote geheim dat ze al die tijd met zich mee droeg. Lina wil na het lezen van dit dagboek niets liever dan de geheimen van haar moeder ontrafelen. Maar omdat ze geen Italiaans spreekt heeft ze hier hulp voor nodig. En daar is haar nieuwe Italiaanse buurjongen Lorenzo het meest geschikt voor. Niet alleen helpt hij Lina met het Italiaans ook laat hij haar alle mooie plekjes van Italië zien.

Het boek  heeft een heerlijke zomerse cover, dat mij weer even terug doet denken aan de vakantie. Liefde en ijsjes wie wil nou niet. Het boek leest heerlijk weg, mede door de korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl van de schrijfster. Het boek wordt verteld vanuit het perspectief van Lina, maar ondanks dat leer je haar vader en Lorenzo ook goed genoeg kennen om van ze te gaan houden.
Het boek neemt je mee naar verschillende mooie plekken in onder andere Toscane en Rome. En even waande ik mijzelf ook in tussen de scooters en pizzeria’s in Italië.
Daarnaast is het in het boek steeds plek voor de dagboekfragmenten die de moeder van Lina schreef. Dit is een mooie afwisseling tussen het gewone verhaal, waardoor je steeds verder wil lezen. Ondanks dat het boek soms iets voorspelbaar was, heb ik geen moment het boek naast mij neer kunnen leggen omdat je wil weten of Lina en Lorenzo het geheim van de moeder van Lina kunnen ontrafelen. Een heerlijk vlot en romantisch boek!

8.0
Liefde & Gelato -Jenna Evans Welch
Uitgeverij: HarperCollins Young Adult