Recensie: Later als ik dood ben – Ilse Ruijters

20161006_192937

Elin denkt alles te hebben. Een leuke vent, fijne ouders, een vaste baan. Maar dan ontdekt ze dat haar verleden één grote kluwen leugens is. Wie zijn haar echte ouders? En wie is zijzelf eigenlijk? Er is maar één plek waar ze deze antwoorden kan vinden: in het criminele circuit. Ze zegt haar vertrouwde leven op, accepteert een baan in een tbs-kliniek en ontdekt veel te snel dat aan elk antwoord een prijskaartje hangt (bol.)

Elin heeft alles wat haar hartje begeerd. Een appartementje, vaste baan, leuke ouders en een liefhebbende man. Maar als Elin erachter komt dat haar verleden in niets lijkt wat zij denkt, maar bestaat uit allemaal leugens valt haar leven in duigen. Want wie zijn haar echte ouders? En wie is zijzelf? Om hierachter te komen gaat Elin naar de plek waar volgens zeggen haar vader ook vandaan komt; het criminele circuit. Ze laat haar vertrouwde en veilige leventje achter zich en accepteert een baan in een tbs-kliniek. Hier ontdekt Elin dat aan elk antwoord een tegenprestatie hangt.

Later als ik dood ben is het eerste boek dat ik van Ilse Ruijters lees, haar debuutroman Onderkant van  sneeuw staat op dit moment hoog bovenaan mijn TBR-lijstje! Het boek speelt zich af in een tbs-kliniek, een spannende locatie voor een boek. Ook omdat deze wereld voor mij geheel onbekend is, was het leuk om een kijkje in deze wereld te krijgen.  Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Elin ook krijg je flashbacks op haar verleden en wordt het duidelijk waarom Elin nou zo graag in een tbs-kliniek wil werken. Ook lees je hoofdstukken die over later gaan, wanneer je dit leest samen met de flashbacks vallen alle puzzelstukjes van het verhaal op zijn plek.
De schrijfstijl is vlot, waardoor je door het boek heen vliegt. Ook de onderwerpen maken het boek interessant en aantrekkelijk. Het plot kwam totaal onverwacht, wat er voor zorgt dat het jammer was om de laatste bladzijde om te slaan.  Een huiveringwekkend en indrukwekkend boek over het vinden van je verleden met een verrassend kijkje in de wereld van de tbs-kliniek.

8.0
Later als ik dood ben – Ilse Ruijters

Ebook 4.99    Paperback 17.50