Recensie: De gorgels – Jochem Myjer

De Gorgels

Midden in de nacht wordt Melle wakker. Er zit een vreemd wezentje op de rand van zijn bed. Het lijkt wel een bolletje wol, met armpjes en beentjes en twee harige, puntige oren. Maar als Melle het licht aandoet, is het wezentje verdwenen. Als hij er op school over vertelt, lacht iedereen hem uit. Zelfs papa, die bioloog is, zegt dat het onzin is, dat zulke wezentjes niet bestaan. Maar Melle weet zeker wat hij gezien heeft… (bol.com)

Wanneer Melle midden in de nacht wakker wordt, zit er een vreemd klein wezentje op zijn bed. Dit wezentje lijkt wel op een bolletje wil, met twee armen, benen en puntige ogen. Maar wanneer Melle zijn lampje aandoet is het wezentje verdwenen. Melle durft het tegen niemand te zeggen, maar wanneer hij er op school dan toch over praat lacht iedereen hem uit. Ook zijn vader, die bioloog is in Naturalis, vindt het klink klare onzin en vertelt Melle dat zulke wezentjes niet bestaand. Maar Melle weet het zeker, hij heeft het ten slotte zelf gezien. Om te bewijzen dat hij gelijk heeft gaat Melle op onderzoek uit.

Wat een leuk boek! Het boek is geschreven voor kinderen met de leeftijd van 7+, maar zelfs ik 13 jaar ouder dan de aanbevolen leeftijd vond dit een onwijs leuk boek. Het verhaal is voor de kinderen spannend, want wat zullen die kleine bolletjes wol naast Melle zijn bed toch zijn? Jochem Myjer is zelf bioloog en heeft zowel zijn beide kinderen als zijn geliefde Texel gebruikt als inspiratie voor het boek, leuk gedaan. Daarnaast heeft het boek onwijs mooie illustraties wat de leeservaring nog meer tot een feest maakte. Ik raad dit boek aan alle ouders aan!

8.5
De gorgels – Jochem Myjer
Uitgeverij: Leopold