Recensie: Lieve mama- Esther Verhoef

Lieve mama

Verpleegkundige Helen is getrouwd met Werner, een succesvol horecaondernemer. Samen hebben ze drie kinderen van dertien, vijftien en zeventien. De achttienjarige Ralf woont nog bij zijn ouders. Zijn leven draait om zijn auto, zijn vrienden en geld verdienen. Hij laat zich meesleuren in een crimineel plan: een overval op de woning van Helen en Werner. Een horrorscenario ontvouwt zich op de bewuste avond. Maar daarmee is de nachtmerrie voor Helen nog maar pas begonnen… (bol.com)

Helen is werkzaam als verkoever verpleegkundige in een plaatselijk ziekenhuis. Samen met haar man Werner, die eigenaar is van maar liefst vier horecazaken, hebben zij samen drie kinderen; Sanne, Tom en Julia. Het gezin in woonachtig in een luxe huis met zwembad waar ze voor geen goud weg willen. Maar dan is er Ralf, 18 jaar oud en woont samen met zijn ouders in een rijtjeshuis. Zijn hele leven staat in het teken van vrienden, zijn auto en zo snel mogelijk geld verdienen. Ralf laat zich door zijn vriend Brian volledig mee gaan in een plan om een woning te overvallen, de woning van Helen en haar familie wel te verstaan. Tijdens deze overval gaat het verschrikkelijk mis, maar dat is nog maar het begin van een lange hel waarin Helen en haar familie zich in bevinden.

Met het boek De kraamhulp had Esther Verhoef mij al op het puntje van mijn stoel zitten.  Het boek vertelt het verhaal vanuit de verhaallijnen van Helen en Ralf, die in twee totaal verschillende werelden leven. Het boek is zo spannend dat ik niet kon stoppen met lezen, op een mooie zonnige dag las is het boek zo uit! Er komen huiveringwekkende details aan te pas, je moet tegen een stootje kunnen bij het lezen van dit boek.
Het eind van het boek had ik totaal niet verwacht, in het begin wordt je op een spoor gezet, maar al gauw is niemand meer te vertrouwen en slaat het verhaal plots om. Erg goed gedaan van Verhoef. Echter vond ik wel dat het boek plots op houd, ik ben nu benieuwd hoe het de hoofdpersonen vergaat… Ondanks dat is het boek zeker de moeite waard!

8,5

Lieve mama – Esther Verhoef € 19,95
Uitgeverij: Prometheus