Recensie: Jij bent mij – Michelle Wildgen

Jij bent mij

De beroemde klassiek pianiste Kate krijgt op een dag te horen dat ze aan de ziekte als lijdt. Zij en haar man besluiten de rebelse studente Rebecca, een would-be rocksinger, in te huren om Kate te helpen. De taken van `Bec zijn vanaf het begin van een ontstellende fysieke intimiteit. Wanneer Kates eens zo gelukkige huwelijk strandt, is zij degene die haar troost. Maar hoe eerlijk en openhartig de vrouwen ook met elkaar omgaan, de last van deze onverbiddelijk voortschrijdende terminale ziekte wordt met de dag zwaarder. Met een rauw gevoel voor humor nemen Kate en Bec één voor één alle hindernissen die ze tegenkomen. (bol.com)

Wanneer de beroemde pianiste Kate te horen krijgt dat zij aan de spierziekte ALS lijdt besluiten haar man en Kate hulp te zoeken voor thuis. Ze plaatsen een advertentie in de krant. De rebelse rock-chick Rebecca wordt aangenomen om Kate in huis te helpen. Ondanks dat Rebecca geen enkele ervaring heeft in de zorg, wordt zij gelijk voor het blok gegooid en moet zij Kate helpen met de dagelijkse bezigheden zoals het doen van boodschappen maar ook het helpen naar het toilet te gaan.Als het ooit zo gelukkige huwelijk van Kate strandt, is Rebecca er om Kate te troosten. Door alle gebeurtenissen in Kate’s leven die zij deelt met Rebecca ontstaat er tussen de twee vrouwen een echte vriendschap. Het is voor Rebecca dan ook moeilijk om afstand te houden terwijl zij Kate steeds verder ziet aftakelen door de ALS.

ALS een gemene ziekte, de komende tijd zul je op mijn blog meer boeken met een medisch tintje voorbij zien komen! Een mooi en emotioneel boek, dit vooral door het onderwerp. Het boek heb ik toch een aantal keer opzij gelegd doordat er door het  veel overbodige informatie een te langzaam leestempo inzat en het boek mij niet bleef boeien. De vriendschap tussen de twee vrouwen wordt daarin tegen wel mooi omschreven in het boek. Toch wordt er in het boek meer ingegaan op Rebecca’s emoties dan die van Kate, terwijl zij de gene is van de twee die ziek is. Ik zou het interresanter hebben gevonden om meer te weten te komen over wat er in haar hoofd omgaat als je met zo’n alles verwoestende ziekte te maken hebt. De verfilming van het boek staat nog steeds hoog op mijn lijstje om eens bekeken te worden, hopelijk weet deze mij meer te raken dan het boek.

Bedankt voor het recensie-exemplaar Uitgeverij The house of books en Dutch Media uitgevers.

7,0
Jij bent mij – Michelle Wildgen 15,-